Refugiul, practică buddhistă a alianţei

De ce să practici refugiul?

„Refugiul” este ceea ce distinge buddhiştii de non buddhişti. Nu e necesar să vă luaţi refugiul într-o sesiune formală, cu un dascăl, dar refugiul vă aminteşte să vă clarificaţi alegerile şi să  vă amintiţi angajamentele.

Ideea refugiului este că atunci când începe să plouă vrem să găsim un adăpost. Adăpostul buddhist împotriva ploii de probleme şi dureri ale vieţii  este triplu:  Buddha, învăţăturile acestuia (Dharma) şi comunitatea spirituală (Sangha). A lua adăpost înseamnă că deja avem ceva idee despre ce înseamnă suferinţa, şi că avem încredere că  Buddha, Dharma şi Sangha (cele”Trei Nestemate”) ne pot ajuta. Totuşi, să nu căutăm refugiu în buddhism pentru a evita problemele vieţii cotidiene. Pentru asta există multe organizaţii seculare. dar e bine să ne luăm refugiul pentru a evita problemele în vieţile viitoare sau, şi mai bine, pentru a evita renaşterile necontrolate.

Adesea se foloseşte o analogie cu medicina. Buddha e medicul, Dharma e medicamentul, Sangha este asistenta, noi suntem pacienţii; leacul e să iei doctoria, adică să practici metodele. Refugiul e ca o despachetare a cutiei de medicamente, cu intenţia de a urma sfatul medicului.

Refugiul în Buddha este refugiul în cineva care s-a eliberat de ataşamente, la fel cum poţi face şi tu. Refugiul în dharma este refugiul în toate învăţăturile care te încurajează şi îţi hrănesc capacitatea inerentă de a te elibera de ataşamente. Iar refugiul în sangha este refugiul în comunitatea de oameni care împărtăşesc această  dorinţă de a se elibera şi care mai degrabă se deschid decât să se blindeze.  Sprijinul pe care ni-l oferim unii altora nu este cel obişnuit, în care ne adunăm cu toţii într-o echipă şi apoi ne plângem de cineva din exterior. Eşti singur, pe cont propriu, dar ajută să ştii că mai sunt încă patruzeci de oameni care trec şi ei prin asta. Asta ajută şi încurajează, În final, chiar dacă alţii te ajută, tot singur trebuie să împlineşti misiunea, şi astfel creşti în procesul acesta, în loc să devii şi mai dependent. ”

Din cartea  ‘Start Where You Are’ de Pema Chödrön

 BUDDHA

Buddha înseamnă Cel iluminat, trezit sau atoatecunoscător. Un Buddha este o persoană care a purificat toate pângăririle şi şi-a dezvoltat toate calităţile pozitive. Un Buddha este complet liber de orice întunecări şi suferinţe, după ce a călătorit de-a lungul întregii căi spirituale.  Un BUddha a început ca o persoană obişnuită şi a generat compasiune şi calm pentru a a junge la starea cea mai înaltă de extaz şi cunoaştere universală. Dar, după cum a spus şi BUddha însuşi, „Nu pot decât să arăt drumul” – dacă nu luăm doctoria, medicul e neajutorat. Dar ce alt doctor mai bun decât unul care ştie totul?

 DHARMA

Dharma (Sanskrită) sau Dhamma (Pali) înseamnă doctrină, lege sau adevăr. Cuvântul Dharma are diverse conotaţii, dar în sensul buddhist se referă la ceea ce nu lasă mintea să sufere, sau învăţăturile lui Buddha. În acest sens, Dharma este panaceul împotriva suferinţei.

 SANGHA

Sangha înseamnă comunitate spirituală. Se poate defini în diverse moduri, cum ar fi:

– Întreaga comunitate de buddhişti laici şi clerici. Aceasta este definiţia extinsă.
– Mai restrâns: practicanţi buddhişti clerici (călugări şi călugăriţe)
– Mai specific: persoane care au percepţia directă a vidului (clerici sau laici).

Sangha sunt călători pe cărarea spirituală, dar avem nevoie de ajutorul lor ca asistenţi pentru administrarea corectă a medicamentului şi pentru sfaturi bune.  Sunt prietenii noştri spirituali, care ne pot ajuta să rămânem pe calea corectă şi care ne pot împărtăşi din experienţele lor.

Jurămintele de refugiu

Când decidem să cerem refugiu în cele trei nestemate, păstrând legămintele.
Cel obligatoriu, întotdeauna implicit când ne luăm refugiul, este să nu dorim să rănim alte fiinţe simţitoare. Atenţia: în funcţie de tradiţie şi maestru, pot apărea diferenţe în legăminte.

Celelalte legăminte sunt:

1. Să nu ucizi: se referă la oameni şi animale şi înseamnă a răni fiinţe simţitoare.
2. Să nu furi : să nu iei ce nu îţi este dat; aceasata nu include evaziunea fiscală :D.
3. Să nu ai un comportament sexual greşit. De obicei aceasta se referă la adulter.
4. Să nu minţi: se referă în special la realizările spirituale, dar poate include orice minciună.
5. Să nu te otrăveşti: tradiţional se referă la alcool, dar orice îţi răpeşte claritatea minţii (ca drogurile) este de obicei inclus.

ÎNAINTE DE A CERE REFUGIUL

1. Sfaturi de bază

 a. Pentru a realiza refugiul în :
– Buddha: dedicaţi-vă unui singur maestru, Buddha
– Dharma: ascultaţi, studiaţi şi practicaţi Dharma pentru a depăşi propriile iluzii
– Sangha: respectaţi Sangha şi instruiţi-vă în concordanţă cu exemplul lor

b. Încercaţi să:
– stăpâniţi corpul, vorbirea şi mintea, în loc să lăsaţi simţurile să vă conducă. Nu vorbiţi aspru, nu fiţi sceptici şi evitaţi să îi judecaţi pe alţii.
– practicaţi etica şi legămintele .
– fiţi buni şi grijulii cu orice fiinţă vie.
– faceţi ofrand în două zile speciale ale anului: 15 ale lunii a patra în calendarul lunar (mai) pentru a sărbători naşterea, iluminarea şi  trecerea lui Buddha, 4 ale lunii a şasea (iulie) pentru a sărbători prima rotire a roţii învăţăturii  sau primele învăţături ale lui Buddha, despre cele 4 adevăruri nobile, la Sarnath.

2. Sfaturi suplimentare

Referitor la refugiul în:
– Buddha: nu îi urmaţi pe alţii, fiinţe inferioare, ca ghizi ultimi.
– Dharma: nu răniţi sau supăraţi oameni sau animale.
– Sangha: nu vă lăsaţi influenţaţi negativ de extremişti sau cei ce se opun credinţelor voastre.

Arătaţi respect pentru :
– Buddha: respectaţi imaginile lui Buddha, trataţi-le ca şi cum ar fi Buddhas.
– Dharma: respectaţi textele şi trataţi-le cu maximă grijă.
– Sangha: respectaţi fiecare bucăţică de robă şi pe toţi cei ce poartă roba, indiferent de comportamentul lor.

3. Şase elemente de instruire :

1. Luaţi refugiu în cele Trei Nestemate. Nu căutaţi sursa bucuriei  şi problemelor în afara voastră.
2. Oferiţi prima parte a mâncării sau băuturii triplei nestemate, binecuvântând-o înainte de a mânca  prin recitarea  „Om Ah Hum”.
3. Încurajaţi pe alţii să devină fiinţe interne – buddhişti şi să ia refugiu, dar numai când vi se cere sfatul.
4. Recitaţi rugăciunea de refugiu de trei ori ziua şi de trei ori noaptea.
5. Urmaţi exemplul celor Trei Nestemate, bazaţi-vă pe ele ca pe singurele obiecte de încredere ale refugiului.
6. Nu vă pierdeţi niciodată încrederea în Buddha, Dharma şi Sangha.

RUGĂCIUNEA DE REFUGIU

Namo Buddhaya
Namo Dharmaya
Namo Sanghaya

3 comentarii la “Refugiul, practică buddhistă a alianţei

  1. Mi-a tot aparut in ultimele saptamani data de 15 mai si ma intrebam ce semnificatie are. Nasul meu de botez este nascut pe 15 mai, eu sunt botezata pe 15 mai (si conceputa tot pe 15 mai, conform unor site-uri :D). Mai am de descifrat 20.07, 47 si 68 🙂

    • Numerele care se repetă sunt mesaje. Coincidenţele de tipul acesta cer atenţie mărită pentru conectarea la spiritual. Go for it şi vezi ce iese. poate joci la loto 😀

  2. Pingback: Your Weekly Noodle: Nivember 26, 2014

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s