buddhist teachings în sfântă zi de Luni

Am ascultat azi un speech interesant, care făcea paralela dintre practica în creştinism şi budism şi atingerea iluminării în consecinţă. Budiştii pun mare accent pe practică înverşunată, ca şi hinduşii, şi asta ar putea fi una din explicaţiile pentru care au produs un număr mare de magicieni şi iluminaţi. Începând cu prearea mantrelor de la învăţător la învăţăcel, continuând cu explicaţiile orale ale textelor sacre şi încheind cu dirijarea atentă a aplicării tuturor acestora (uneori asta merge până la situaţii în care maestrul stârneşte situaţii conflictuale pe care le utilizează ca lecţii de smerenie sau de compasiune sau de ce are nevoie omul respectiv să perfecţioneze, lucru puţin enervant pe termen scurt dar foarte benefic în traseul de dezvoltare personală a elevului).

Punctul de vedere al maestrului, budist, poate fi puţin subiectiv dar arată că lipsa practicii în creştinism (şi aici ne referim la practicile avansate, pe scară largă, pentru că ele sunt de obicei restrânse la nivelul comunităţii de monahi) şi apariţia religiilor neoevanghelice, care pun mai degrabă accent pe Iisus până la nivelul la care se bazează exclusiv pe credinţa în acesta duce la lipsa iluminării masive.

În hinduism, Krishna a dat tehnicile în Vede şi în Mahabharata. Practicarea acestor tehnici, din nou decriptate de maeştri, a dus la numeroşi iluminaţi hindu. În creştinism, dacă nu ai îndrumarea unui maestru spiritual, doar studenţii cu un nivel intelectual foarte ridicat pot trece de nivelul primar. La fel cu musulmanii, care se agaţă mai degrabă de credinţă decât de practică.  Maestrul e de părere că această religie are nevoie de o revenire a lui Dumnezeu în forma unui maestru care să vină şi să reîmprospăteze cunoştinţele.

În privinţa lui Dumnezeu şi a profeţilor, punctul de vedere budist e foarte clar şi se leagă de principiile vidului şi interdependenţei care stau la baza întregului lor sistem filosofic. Adevărul fără început şi fără sfârşit e mama care a dat naştere lui Dumnezeu, Allah şi Vishnu, care sunt trei forme percepute de manifestare superioară. Formularea mă duce imediat cu gândul la Tao din care se manifestă yin şi yang, bucăţelele de puzzle, explicate foarte practic de maestru încep să se lipească frumos.

Însă – din nou cu accent pe practică – budiştii susţin că nu e suficient să realizezi adevărul. Îţi mai trebuie tehnica. Parabola cu orbii descriind elefantul e folosită ca să îţi arate că poţi vedea aspecte ale adevărului, dar numai iluminaţii îl ating pe cel total. De aceea e important să foloseşti tehnica pentru a atinge acest adevăr complet. Spus cu pasiune, poate cu mai puţin talent oratoricesc ca Dalai Lama dar extrem de convingător, discursul e ilustrat cu elemente de practică. Astăzi am primit explicaţii complete ale unei matre care îl invocă pe Guru Rinpoche (trebuie să fii autorizat să faci asta) şi, ce e cel mai interesant, aflăm că primele trei rostiri de mantră sunt pentru tine, iar de la a patr ea începe să lucreze pentru a purifica corpul şi mintea altor fiinţe.

Iată, mai jos, explicaţia desăvârşită a unei mantre, de altfel, foarte scurte: se numeşte Guru Mantra şi se spune că poate aduce protecţia întregii omeniri.

Silabele sacre sunt

Om – care îl invocă pe Guru Padmasambhava pentru a purifica corpul iinţelor simţitoare şi a-l transforma în corp al păcii

A – care purifică vorbirea şi cuvântul iubirii universale

Hung – care purifică mintea fiinţelor transformând-o în esenţa minţii, iluminarea

Bajra sau Vajra purifică şi transformă fiinţele pentru deţinerea de calităţi divine, stabile şi statornice

Guru este calitatea ultimă a maestrulşui care vine în forma acestei mantra. te transformă în maestrul divin şi reprezintă esenţa calităţţilor divine ale maeştrilor iluminaţi.

Padme este esenţa tuturor îngerilor, buddhas-ilor, protectorilor feminini, de la care primeşti toate binecuvântările pentru a deveni pentru totdeauna pur şi imaculat.

Siddhi înseamnă realizare sau supraputere. Acel individ care primeşte siddhis are capacitatea de a le transmite şi altor fiinţe.

Hung – atingi iluminarea şi îi ghidezi pe alţii să atingă marea iluminare, sau starea de Buddha.

Aflăm, cu această ocazie, că există treisprezece niveluri de iluminare. Trebuie să fac cercetări şi să aflu ce conţine fiecare dintre ele.

Lasă un comentariu