linia de maeştri

De unde nevoia de a transmite oral ceea ce e deja scris într-o sutră sau într-un comentariu clasic? Budiştii o numesc „linie”. În engleză îi spune lineage, în tibetană nu am aflat încă. Dar ideea este clară, şi se referă la predarea unui tezaur de cunoştinţe dintr-o generaţie în cealaltă, până la momentul în care tezaurul ar putea fi valorificat în fapt, la nivel personal sau general. Iar această predare-primire are trei niveluri: unul în sens strict lumesc, cel de învăţare şi asimilare a unor texte sacre cu valori morale, etice şi filosofice. Al doilea este cel de decriptare, care vine numai pe cale orală, de la maestru la ucenic: maestrul îi explică elevului care este sensul exact al textului, pentru că poţi citi un text în şapte feluri, fiecare cu înţelesul lui, şi de fapt niciunul nu este complet. Al treilea şi ultimul este cel iniţiatic, în care maestrul îi trimite ucenicului pase non verbale, energetice, care conţin partea, să spunem, paranormală a învăţăturii. Uneori însoţit de ritualuri, alteori pur şi simplu. Firul nevăzut îi leagă în trei planuri, generaţie după generaţie repetând litania unei ştiinţe pierdute pentru restul omenirii.

Aşadar, Dalai Lama transmite oral în ziua finală a învăţăturilor despre instruirea minţii în şapte puncte. Mai jos se găseşte traducerea personală, imperfectă, interpretabilă a textului lui Chekawa Zeshe Dorje (1101-75)

Iar pentru cei răbdători, comentariile lui HHDL.

I. Prezentarea preliminariilor, baza

Mai întâi, pregăteşte-te în domeniul preliminariilor.

II. Pregătirea trezirii minţii, practica principală

A. pregătirea trezirii finale a minţii

Pregăteşte-te să vezi toate fenomenele ca şi cum ar fi în vis.

Examinează natura conştiinţei nenăscute.

Remediul este şi el eliberat din locul său.

Aşează-ţi minea la baza tuturor, calea adevărată.

În pauze, jonglează cu iluziile.

B. Pregătirea în trezirea convenţională a minţii

Exersează cele două – a primi şi a da – alternativ.

Sincronizează-le cu respiraţia ta.

Există trei obiecte, trei otrăvuri şi trei rădăcini ale virtuţii.

În toate acţiunile , exersează cu ajutorul cuvintelor.

III. Folosirea stărilor neprielnice pe calea iluminării

Când lumea şi locuitorii săi fierb de negativism,

transformă stările neprielnice în calea către iluminare.

Dă vina pentru toate pe singura sursă.

Cu faţa la toate finţţele, contemplează-le imensa bunătate.

cu cele trei viziuni şi comoara spaţiului,

Yoga protecţiei este de nedepăşit.

Meditând la iluzii ca la cele patru corpuri buddha,

Vidul e protecţia fără egal.

Practica împătrită este metoda cea mai bună.

Leagă tot ce poţi de meditaţie, chiar din clipa asta.

IV: Prezentarea unei practici de o viaţă în rezumat

Pe scurt, esenţa instruirii este aceasta:

Dedică-te celor cinci puteri.

Deoarece metoda Mahayana de transfer cuprinde

doar cele cinci puteri, practicarea lor este vitală.

V. Prezentarea măsurii de a fi pregătit mintea

Scopul tuturor învăţăturilor converge către un singur punct.

Dintre cei doi martori, păstrează-l pe cel principal-

cultivă constant doar mintea voioasă.

Dacă poţi face asta fără să fii distras, atunci eşti pregătit-

VI. Prezentarea şi angajamentele pregătirii minţii

Pregăteşte-te constant în cele trei puncte generale.

Transformă atitudinea, dar rămâi aşa cum eşti.

Nu vorbi de defecte[le altora].

Nu reflecta la neajunsurile celorlalţi.

Lasă toate aşteptările de recompensă.

Lasă mâncarea otrăvitoare.

Nu păstra loialităţi nepotrivite.

Nu tulbura cu ironii maliţioase.

nu minţi când eşti la strâmtoare.

Nu lovi în inimă.

Nu pune încărcătura unui dzo pe un bou.

Nu trage tare ca să câştigi cursa.

Nu abuza de aceasta [practică] ca de un rit.

Nu transforma zeii în demoni.

Nu căuta suferinţa ca metodă pentru fericire.

VII. Prezentarea preceptelor de pregătire a minţii

Realizează toate aceste yogas printr-un singur mijloc.

Depăşeşte toate greşelile printr-un singur mijloc.

Există două sarcini – una la început şi una la sfârşit.

Apucă-te de oricare dintre ele apare.

Păzeşte-le pe cele două chiar cu preţul vieţii.

Pregăteşte-te pentru cele trei confruntări dificile.

Adoptă cele trei stări principale.

Contemplă-le pe cele trei care sunt libere de degenerare.

Fii  înzestrat cu cei trei factori inseparabili.

Pregăteşte-te constant către obiectele alese.

Nu depinde de alte stări.

angajează-te în practicile principale chiar acum.

Nu folosi înţelegerea nepotrivită.

Nu fii sporadic.

Pregăteşte-te cu hotărâre.

eliberează-te prin cele două: investigaţie şi analiză profundă.

Nu te făli cu faptele tale bune.

Nu fi iute la mânie.

Nu fii chiţibuşar.

Nu fii turbulent.

Prin această proliferare a celor cinci degenerări

Transformă [fiecare eveniment] în calea către iluminare.

Datorită numeroaselor mele aspiraţii

Am sfidat tragica poveste a suferinţei

Şi am primit instrucţiuni cum să supun ataşamentul de sine.

Acum, chiar dacă soseşte moartea, nu am regrete.

Caieţelul meu tibetan, făcut din hârtie reciclată şi presată cu mâna, în care un suflet flower poer a turnat petale şi frunzuliţe de flori uscate, zice că în octombrie 22, AD 2009, aceste versuri au fost însoţite de ceea ce Dalai Lama numeşte transmisie orală despre pregătirea minţii în şapte puncte şi cele trei principii cale Căii.

Cele şapte puncte sunt descrise în tradiţia Katamba. Acele învăţături descriu transformarea minţii. Dau informaţiile despre vajra şi despre forţă. Folosiţi stările  celor cinci pe calea spe iluminare.

Este bine să trăim suferinţa. Dacă eu sufăr, fie ca toată suferinţa lumii să cadă asupra mea, astfel încât lumea să se elibereze de suferinţă. Aceste două învăţturi referitoare la vid şi Boddhisattva sunt esenţa învăţăturii Mahaana. Această înţelepciune este remediul final pentru toate neajunsurile. Centrarea extremă pe sine este rădăcina tuturor problemelor. Boddhicitta convenţională şi Bodhicitta ultimă reprezintă întreaga învăţătură a lui Buddha. Chekawa Zeshe Dorje (1101-75) afirmă că starea de omniscienţă este scopul ultim Calea pune accent pe nevoia de a practica renunţarea. Renunţarea, împreună cu Boddhicitta şi cu înţelepciunea vidului sunt cele trei înţelepciuni ale Căii.

Trebuie să simţiţi silă de ataşamentul pentru viaţa această şi de ataşamentul pentru viaţa următoare. Sutra inimii, numită şi sutra înţelepciunii, arată că nivelul cel mai înalt de inteligenţă îl au fiinţele umane. Este necesar să atingi preţioasa naştere umană pentru această inteligenţă.

Inversaţi atracţia  pentru vieţile viitoare prin gândirea asupra infailibilităţii karmei viitoare şi a vieţilor viitoare. Cauză şi efect. Daţi importanţă educaţiei. Relaţia dintre cauză şi efect este adevărată în sine şi este karmică. Atenţia mentală se referă la implicarea actorului (nu a privitorului) la nivel de simţire şi non-simţire în relaţia cauză-efect. La bază, prea puţin are de-a face cu implicarea karmică. Acţiunile bune şi cele rele au cauzalitate karmică. Ignoranţa şi aversiunea vor produce experienţa căii. Acesta e modul în care karma e infailibilă. Pentru a trece de neajunsurile interioare, trebuie să renunţăm. Aceasta inversează atracţia către viaţa viioare şi defavorizează renaşterea.

Cultivaţi o stare mentală de altruism şi un interes real pentru toate celelalte fiinţe simţitoare. Pregătirea minţii în şapte puncte se referă la sursa unică, şi autocentrare. Beneficiul este preţuirea celorlalţi , iar partea negativă este preţuirea de sine.

Cele şapte, a primi şi a da: accentuaţi compasiunea, luaţi asupra voastră toată suferinţa şi daţi toată bucuria şi veselia. Inspiraţi, imaginaţi-vă că luaţi din suferinţa celorlalţi. Expiraţi, daţi tuturor bucurie. Dar dacă nu sunteţi dezvoltaţi, luaţi suferinţa viitoare şi vă daţi tot vouă fericire în viitor…

Imaginaţi-vă că luaţi cele trei otrăvuri de la alţii şi le daţi cele trei virtuţi. În contactul zilnic cu lumea, practicaţi Boddhicitta [aici Dalai Lama a răspuns, din nou, la o întrebare formulată şi scrisă de grup, dar care nu apucase să ajungă în mâinile lui. Probabil, la ora comentariului, hârtia era undeva, pe drum între agenţie şi Secretariat, în cel mai bun caz]. Exersaţi trezirea ultimă a minţii: fenomenele sunt vide de existenţă. Analizând mintea, vedem că aceasta nu e o entitate – trebuie divizată în trecut, care s-a dus, prezent, care începe să treacă, iar finalul prezentului trebuie să vină , şi viitor, care nu a sosit încă. Prezentul nu este de găsit. Continuumul minţii nu poate fi atins, concret. Chiar şi vidul este vid de existenţă independentă.

Samsara: acolo sunt lucruri bune. Acolo sunt lucruri rele. Dacă puteţi distruge mental toate formele de existenţă veţi fi înţeles înţelepciunea vidului. Dacă imposibilitatea de a găsi lucrurile [ce similaritate uluitoare cu principiul nedeterminării…] este exact ceea ce aflaţi, aceasta contrazice experienţa, care spune că lucrurile sunt acolo ca să existe.

Mintea validă are o aprehensiune. Lucrurile există, dar inerent nu există, deci există doar pe baza atribuirii [mentale]. Când căpătaţi o asemenea înţelegere profundă atunci ajungeţi la adevăr. Spuneţi la revedere minţii care se agaţă de sine.

Al şaptelea Dalai Lama spunea că nu poţi înţelege asta fără să înveţi. Puneţi ceva eforturi pentru aceasta. Când se referă la voi, cu cuvântul copile, înseamnă că trebuie să vă asiguraţi că aţi putea fi un copil al lui Lama Tsongkapa. Practica are patru secţiuniŞ acumularea meritului, practicarea faptelor bune, apoi stabilirea intenţiei corecte, prin enunţarea intenţiei dimineaţa şi analiza a ceea ce aţi făcut, seara. La momentul morţii, dacă puteţi muri reflectând la cele două boddhicitta, veţi căpăta o naştere favorabilă data următoare.

După pregătire, deveniţi [automat, în sensul că aceste comportamente intră în reflex] ;i spontan. Credeaţi că se pot petrece două zile citind un text de 14 strofe?… 😀 DA.

Pentru a primi permisiunea Magicianului Arhat, legată de tantra, trebuie să apelaţi zeităţile înţelepciunii, care au mari puteri. Aceasta e important în cultivvarea vidului. Iar apoi, pentru toată viaţa, de 108 ori pe zi, să pronunţaţi mantra înţelepciunii.


Lasă un comentariu