impresii după învăţăturile lui Dalai Lama

Am notat câte ceva pe ici, pe colo. am încercat să rezum şi să adun lucrurile într-adevăr semnificative (cel puţin pentru mine). Dacă am omis sau interpretat greşit ceva din zicerile traduse în engleză, vă rog daţi de ştire şi corectăm asap.

Trei zile de învăţături, concentrate pe studiul Vajra Cutter (Mahayana Sutra). Această sutră aparţine unui grup de sutre pe care le putem numi „profesioniste”, pentru că sunt destinate nu studiului individual, ci interpretării împreună cu maestrul.

Pe scurt, principiile care te duc pe calea formării:

  1. înţelepciunea
  2. medita’ia
  3. disciplina morală
  4. concentrarea

Subiectul sesiunii „short training” e înţelepciunea altruismului. Până una – alta, ca să poţi spune că ai apucat-o pe calea budismului, trebuie să ştii că trebuie studiate complet sutras şi tantras.

Câteva puncte importante din sutră:

  1. ideea de trecere dincolo de durere, în tărâmul nirvanei, fără amintirea  fiinţei „compuse” care ai fost
  2. pentru a accede la nivelul superior trebuie să realizezi că existenţa aşa cum o definim rezidă doar la nivelul analizei convenţionale.
  3. este demonstrat cum schimbarea e posibilă doar dacă admiţi că fiinţa nu e independentă, şi că mintea e direct implicată în schimbare.
  4. e absolut necesar să renunţi la ataşamentul faţă de obiecte materiale.
  5. liniile de demarcaţie între materie şi înelepciune nu sunt chiar linii de demarcaţie. cu alte cuvinte, materia şi înţelepciunea au nevoie să fie inseparabile…
  6. o porţiune importantă e dedicată finalului de ciclu în care ne aflăm. Mai mult, Subhuti, în următoarea perioadă, la finalul celor cinci sute [de ani], când sfânta Dharma va pieri complet, vor fi mari înţelepţi înzestraţi cu moralitate, dotaţi cu calităţi, înzestraţi cu înţelepciune. Subhuti, aceşti bodhisattva mahasattvas, mai mult, nu numai că vor cinsti un singur buddha. Ei nu vor fi produs rădăcinile virtuţii pentru un singur buddha. Subhuti, vor fi bodhisattvas care vor fi adus laudă multor mii de buddhas şi vor fi produs rădăcinile virtuţii către multe sute de mii de buddhas.. 2012, în variantă revizitată acum mai multe sute de ani.
  7. mai mult, dacă boddhisattvas pot explica şi învăţa pe alţii măcar o strofă din acest text, ei vor avea un mare merit.
  8. Există o cale de mijloc între vid-nimic (sau crearea dependentă) şi dependentă care ajută la eliminarea interdependenţei. Deci vorbim de o contraextremă la nihilism.
  9. Dependenţa poate opera pe baza dorinţelor /de aici, probabil, legătura cu renunţările)
  10. Deci dacă urmezi cărarea trebuie să elimini obstacolele. Aroganţa e unul dinre ele.
  11. procesul de pregătire presupune acumulare, pregătire (eliminarea păcatelor fundamentale),după care lucru pentru atingerea stării de viziune
  12. fenomenele pot exista explicit, prin vid, sau implicit, prin realizarea spirituală
  13. meritul se acumulează, pentru că generează meditaţie la compasiune, eliminarea furiei şi saltul pe care îl face mintea este uluitor.
  14. meditaţia asupra vidului confirmă negativismele , curăţă rădăcinile răului şi face aceste lucruri simultan. Înţelepciunea vidului nu se poate cultiva doar asistând la invăţături, pentru că nu este spontană.
  15. din compasiune pentru toate fiinţele şi convingere că este posibil să treci peste orice suferinţă, apare un tip special de hotărâre, care duce la starea de Boddhicitta.
  16. a propos de conflictul între religii, zeităţile sunt cele care pot da binecuvântare şi care pormite să intri în proces.
  17. un lucru unic în tantra este că binecuvântarea este nu doar primită, ci poate fi şi generată, pentru a se reîntoarce.
  18. Trebuie să recurgi la o cauză pentru a obţine starea de Buddha. E ca şi cum i-ai da statuii lui Buddha ochi prin obţinerea înţelepciunii vidului. Meditaţia asupra vidului te trasformă în fiinţă divină. Pentru a putea face asta, trebuie să renunţi la percepţiile obişnuite şi la mândrie, aplicând o tehnică prin care separi percepţiile grosiere de cele subtile. Apoi să te concentrezi pe vid, după ce percepţiile subtile încep să se manifeste.
  19. mintea subtilă apare în stare de somn, când simţurile sunt adormite. Tantra explică apariţiile în vis. Leşinul produce chiar o stare mai subtilă decât somnul profund. Iar moartea, cea mai subtilă, produce dizolvarea conştiinţei în spaţiu şi elemente. Creierul se opreşte şi subtiliatea mintrii se poate manifesta. Acelaşi lucru îl obţii în viaţă, treaz, făcând practici tantra consecvente.
  20. energia care însoţeşte mintea subtilă creează un grad mare de alertă.  Îţi permite să cunoşti profund un obiect. Mintea raţională se toceşte în acelaşi moment.
  21. primul Dalai Lama, un savant reputat, a rămas 40 de ani în izolare. Fără îndoială, a atins realizarea spirituală foarte avansată şi a spus că atunci când ai experienţa luminii clare este ca vidul, dar este atât de încântător, că nu îţi dai seama de asta. Cu exerciţiu şi ceva experienţă asupra vidului, lumina clară devine extrem de potentă. Al doilea Dalai Lama ai spus „învăţătorul meu e pe punctul de a obţine iluminarea completă”. Aceasta se obţine prin efort. NOi nu facem nimic şi ne văicărim: trebuie să facem ceva eforturi.
  22. calea tantrică presupune aprinderea -manifestarea minţii luminii clare, care produce energii subtile, iar acestea ne permit să vedem forma corpului subtil, care este asemenea celor al zeităţilor.
  23. corpul şi mintea sunt iniţial separabile. Ele trebuie să se reconecteze. E nevoie de mintea luminii clare pe Cale, penu a putea manifesta starea de conştiinţă superioară. Şcoala tantrică presupune să te vei ca entitate divină şi să renunţi la mândrie.
  24. Practicaţi inseparabilitatea minţii şi corplui. În tantra, aceasta înseamnă dizolvarea în vid, care te transformă în zeitate ivină, iar fiinţa divină apare din vid.
  25. despre vise: pot fi bune sau rele. important este să te trezeşti cu un sentiment bun, si atunci vor fi fost bune. Dacă, însă, sunt legate de întuneric şi negative, pot fi tranformate în vise pozitive. Ca receptor al răului, şi al acţiunii răului, trebuie să realizezi că aceste lucruri nu există decât în mintea ta. Meditează la compasiune .
  26. Motivaţia de a primi putere pentru manifestare depinde direct de jurământul de a respecta principiile de bază (să nu ucizi, să nu furi, să nu ai contact sexual, să nu te intoxici , să nu minţi, să nu te ataşezi de obiecte).
  27. astfel vei curăţa infecţiile ramurilor. Citiţi textul pentru a le găsi.Este necesară confesiunea păcatelor karmice.
  28. Vajra cutter sutra vorbeşte, de fapt, despre conversia la boddhicitta (intenţia de a ajunge la starea de graţie)
  29. toate fiinţele vii doresc să nu sufere. Ele au un potenţial egal să elimine „petele”mentale pentru a transcende suferinţa.

Un comentariu la “impresii după învăţăturile lui Dalai Lama

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s