nepalul mistic

Ce sa scrii mai inai cand aterizezi intr-o tara in care aeroportul are mobilier din lemn, cu semnele de bune auspicii si reclama la buddha air, care te poate duce in zbor deasupra Everestului?…

A fost o calatorie chinuitoare, in special asteptarea indelungata a avionului care nu mai decola spre Kathmandu, din cauza vremii. Orasul e cuibarit intr-o galeata, fost fund de mare, si aduna ceata, praful si tot ce mai poate, basca vanturile puternice care coboara de pe optmiari.

Tara de lumea a treia, aceeasi saracie din india, aceleasi claxoane, acelasi trafic pe stanga, dar mai curatel si mai harnicutz.

manastirea e pe un fel de deal care se acceseaza relativ usor din marea strada principala, in care traficul e o harmalaie generala, praful te face sa iti scoti lentilele de contact, iar marfurile se revarsa in strada. Inima asezarii este o imensa stupa, despre care se spune ca are puteri speciale.  Te rotesti in sensul acelor de ceas, in multimea care se roaga, invartind roata timpului si a lumii, cu siragul mala in mana, invartind rotitele de rugaciune sau cumparand de la vanzatorii ambulanti seminte si boabe cu care hranesc pasarile. E un morman de porumbei, iar fluturatul de aripi imprastie fumul de tamaie peste tot.

De la stupa la manastire ajungi usor, daca te intorci pe lumina. Aseara ne-a prins intunericul si, in lipsa de lanterna, am fost salvati de simtul de  orientare al lui Andrei.

In oras e lumina cam patru ore pe zi. A fost seceta si nu e curent electric decat cu schimbul, asa ca apa calda si lumina sunt un joc de noroc.  Inventivitatea locala a lasat loc unor marfuri mai putin obisnuite, si odata cu lasarea serii poti gasi pe strada – tot de la ambulanti – tot felul de lampi, lampashe, lampitze cu baterii si leduri, cu care se lumineaza cam tot ce misca.

Stam ca la tabara, cate patru-cinci in camera, cu saci de dormit. Manastirea nu e incalzita, dar daca te bagi in sac si tragi paturica peste dormi ca un print. programul e riguros. Dimineata, la sase, calugarii dau drmul primei slujbe din ziua cu pricina. Daca vrei te duci si asisti, daca nu  poti participa la ritualul de dimineata de la stupa.  La opt e micul dejun, cald. Azi, un fel de omleta cu ff multe legume, painici prajite, la propriu, in ulei ca niste gogosi si cartofi pai… fierti intr-un sos extrem de oriental :D. Orezul nu lipseste.

Dupa micul dejun, am fost invitati de maestru la o cafea, pe terasa. Manastirea e generoasa cu spatiile de terasa, ai o gramada de locuri in care poti sta si privi muntii sau visa la cele vesnice. S-a facut planul pe azi, dupa consultarea astrogramei, asa ca dupa amiaza mergem la templul maimutelor. Se spune ca s-a infiintat pe o ridicatura de pamant care a aparut de la sine si crestea, crestea, atat de mult incat femeile, speriate, au carat pamand in sorturi si l-au turnat peste dealul format, ca sa ii opreasca cresterea.

Aseara, dupa ce unii au dormit si altii au hoinarit, party. Ne-am intalnit cu colegii din Ungaria. Sunt unii care stau aici de doua luni. Unii poarta deja rasa de calugar. Altii sunt cu copilasi sau in carucioare de invalizi. Aceeasi senzatie de bunavointa pe care am mai vazut-o candva, de curand. Maestrul a oferit tuturor bere, a vorbit cu fiecare, a scanat tot ce misca, ne-a dat sa mancam si sa bem, recomandandu-ne sa nu mancam in oras. Vom gati cu randul, romanii o data pe saptamana, ungurii de doua ori, tibetanii de patru ori.  Berea Everest, cu apa sau nu’s’ce vindecator 🙂

In comunitate sunt trei persoane vorbitoare de limba romana, un calugar budist, Alex, un ungur roman, Leventer si o domnisoara tare simpatica din Baia Mare. Alex si levi ne-au asteptat la aeroport cu microbuzele manastirii. Care, by  the way, gazduieste zeci de calugari , basca musafiri ca noi.

pe strazi gasesti case cu gardurile imbracate in luleaua neamtului, inflorita, vilute cochete, foarte, foarte, foarte multe manastiri. Se pare ca e un loc extrem de benefic.

Avem in camera fiecare cescuta si bolul lui, plus lingura de rigoare. Venim cu ele la masa, apoi ingrijim de ele, pentru ca micii calugari sunt neatenti si le scapa pe jos. 🙂 Darurile din Romania au ajuns, toate, cu bine si au fost primite cu mare incantare. Iar maestrul… Aseara a vorbit despre uniune. in sensul de unitate cu Dumnezeu, pe care il poti gasi prin scufundare in sine. Despre ce creeaza mintea omeneasca si reconectarea cu sinele superior. Desi copilul picotea, a stat pana la final ca sa asculte ce se povestea pe acolo. In pauzele in care se traduce, maestrul se conecteaza si transmite. REvine acea stare de high din Dharamsala, e ca si cum te-ai fi urcat din nou pe bicicleta si te pregatesti de pasul urmator.

Azi e o zi cu auspicii aspre, ca sa citez complet. am plecat la stupa de dimineata cu cinci prieteni, ne-am ratacit unii de altii, ne-am ratacit apoi fiecare separat, si in final am ajuns la manastire fiecare pe drumul lui. Ni s-a explicat ca am patit-o din cauza faptului ca e o zi cu elemente apa si foc, spre deosebire de ieri, cand am avut apa – apa. O zi buna pentru inceput de prosperitate si cariere noi. O zi buna ca sa vii aici. Maine e o zi foarte importanta, cu auspicii deosebite, astfel incat maestrul va prezida rugaciuni si meditatii toata ziua, la care putem participa dupa cum vrem.

Cam atat din partea asta a lumii, pentru moment. Stay tuned.

6 comentarii la “nepalul mistic

1. Asteptam cu nerabdare si continuare!

Sunt curios intr-un loc in care nu este curent decat 4 ore pe zi, in care internet este si nu prea, in care tehnologia informatiei nu este tocmai cel mai forte punct, cum afla oameni lucruri si cand au nevoie de informatie de unde o procura? Prin viu grai oare?!?!

Calatorie faina,

2. Draga mea,
    cand citesc randurile scrise de tine sunt cu gandul la tine/voi si la atmosfera de acolo, si la activitatile voastre de zi cu zi si simt pana aici incarcatura spirituala a tuturor.
    Am vazut de curand documentarul „Baraka”, cu imagini din toata lumea, inclusiv din Katmandu, care ma ajuta sa pun grupul de romani si de unguri in context….
    Cati

3. Ce frumos. AI disparut sau inca petreceti anul nou.
    LA MULTI ANI! beti sampanie sipt noi cu toate urarile de bine pt tot grupul. Voi sigur atiinceput bine anul de pe acoperisul lumii.

• un prieten tocmai îmi scrie că a găsit bilete ieftine pentru kathmandu. îţi scriu pe adresa de mail de la comment dacă, ce şi cum. e bine să ne ducem prin martie, ca să nu murim de cald, în iunie începe musonul.