O zi de învăţături cu profesorul de compasiune

După ce  a demonstrat, riguros, că există o cauză ultimă a suferinţei, şi anume ignoranţa, Dalai Lama conchide că inteligenţa e necesară pentru a investiga natura lucrurilor şi, astfel, a ellimina cauza ultimă a suferinţei.

Aminteşte de cele patru nobile adevăruri: că există suferinţă, că aceasta poate fi depăşită, că există separarea de suferinţă şi că există o metodă. Suferinţa şi fericirea au, se pare, propriile cauze. Dacă schimbarea se produce continuu, ceea ce budiştii numesc impermanenţă, la nivel grosier, la nivel subtil cauza însăşi se schimbă şi ea, aşa că nu există o cauză permanentă. Înseamnă că schimbarea subtilă este produsă de propriile cauze.

Ignoranţa ultimă este o concepţie greşită despre realitate. La nivel subtil trebuie să ştim care este realitatea ultimă, pe care o putem numi vid, lipsa sinelui, absenţa existenţei independente. Efectul precedă cauza, deşi nu o impactează, Cauza vine brima, evenimentul sosşte mai târziu, aşa că realitatea se înfăptuieşte din cauza rezultatului. Fără rezultat, nu există cauză: cauza este complet dependentă de efectul său. Întregul e dependent de părţi, iar părţile depind de întreg. Agentul şi acţiunea sunt, de asemenea, dependente, aşa că totul e dependent, totul există în interrelaţie cu sau depinde de alte lucruri.

Lucrurile par că există independent. asta e o concepţie greşită, care dă naştere sentimentelor negative. Pentru a reduce mânia şi ataşamentul îţi trebuie o conştiinţă mai profundă a realităţii ultime, aşa încât să poţi reduce proiecţiile mentale. Cu cât faci mai multă meditaţie analitică, cu atât devin lucrurile mai clare.

Procedura este al patrule nobil adevăr şi ţine de moralitatea, mintea concentrată într-un punct şi înţelepciune. Aceasta din urmă poate fi percepută la nivelul adevărului convenţional sau a celui ultim, care este percepţia necesară procedurii. Scopul poate fi eliberarea de sine, şi atunci omul devine ceea ce numim Arhat, sau altruismul infinit, care prin Bodhicitta duce la starea de Buddha.

Tantrayana este o metodă puternică de a dezvolta combinaţia între înţelepciune şi compasiune. Practica tantrică este tehnica pentru dezvoltarea rapidă a acestei combinaii. Scopul primar al altruismului este de a obţine forma corpului lui Buddha. Ajutând şi slujind infinitele fiinţe simţitoare demonstrezi practica prin vorbire: Iisus şi Mohamed au servit umanitatea prin învăţăturile lor.

Corpul fără formă este compus din Rhubakaya şi Sharmakaya. Ambele au nevoie de cauzele corecte ale continuumului, de aceea apare în imagine şi zeitatea. Vizualizarea ca zeitate ar însemna să ne păcălim singuri. E o prostie. Suntem fiinţe omeneşti. Motivul e Dharmakaya, corpul fără formă: în acest moment ar trebui să medităm la Shunya, realitatea ultămă. Această practică duce la corpul fără formă al lui Buddha. Formele corpului lui buddha necesită un continuu similar. Acest corp fizic, produs de ignoranţă, nu se poate transforma în corpul lui Buddha. Corpul iluzoriu, sau corpul de curcubeu este metoda. Cu toţii avem potenţialul pentru aceste corpuri. Ca pregătire, ne vizalizăm ca zeitate.  Aceasta vine şi se dezvoltă prin înţelepciune. În faza finală, corpul cu formă şi cel fără formă se unesc. Prin imaginaţie, vizualizaţi în acest moment corpul zeităţii. Realitatea ultimă transformă corpul în cel al zeităţii.

O paranteză la cele necesare ceremoniei se referă la sectarianism şi tradiţia Nalenda. Mai îndepărtate de noi, europenii, disputele religioase între secte sunt mai puţin pregnante dar este limpede că problema trebuie adresată, dacă te uiţi ce pătimaş predică Dalai Lama problema alinierii la tradiţia comună.

În continuare, decriptăm cele opt versuri din poemul despre antrenamentul minţii. Povestea seamănă mult cu un text pe care l-am primit spre studiu în Tibet şi care e tradus, pentru doritori, la https://pisicka.wordpress.com/cu-mistici-si-magicieni-in-tibet/pregatirea-mintii-in-sapte-puncte/.  Textul ales pentru această conferinţă e puţin mai accesibil. Morala celor opt strofe ar fi – pe scurt – următoarea:

Ai parte de fericire temporară. Mâncare, adăpost, comunicare cu alţii, mediu bun. Toate depind de altceva – de tehnologie sau de ceilalţi. Principala metodă de a depăşi această fericire este altruismul, simţul autentic de grijă faţă de ceilalţi, care e baza tuturor nivelurilor de fericire şi voioşie.

Uneori luăm, greşit, mila drept compasiune. Compasiunea este bazată pe respect.

Pentru a practica trebuie să ne familiarizăm cu ea, astfel încât când întâlnim un obstacol să fim pregătiţi.

Uneori putem dezvolta un adevărat simţ al grijii cu prea multă uşurinţă. Alteori e greu să îl dezvoltăm. E greu să arătăm un adevărat simţ al grijii şi un adevărat respect pentru oamenii care arată gelozie şi ne critică .Acceptaţi înfrângerea. Dar asta nu înseamnă ca celălalt să profite incorect. Dacă actul injust continuă, îi va face lui rău. Din grijă, nu din mânie, luaţi măsurile potrivite pentru a-l opri.

Dacă o faptă bună primeşte răsplată negativă, aveţi tot dreptul de a răspunde. Dar practicantul nu trebuie să dezvolte mânie. Prin această acţiune puteţi deprinde răbdarea şi toleranţa, e ca şi cum inamicul ar fi profesor.

A da şi a primi: primiţi toată suferinţa şi luaţi-o asupra voastră, iar beneficiile dăruiţi-le tuturor fiinţelor simţitoare.

Câteva vorbe despre etica seculară

subiectul favorit al lui Dalai Lama debutează cu precizarea că secular nu înseamnă nereligios. India devine, din nou, exemplu de secularizare, cu multele ei religii.  Ca principiu de bază al eticii seculare, vorbeşte din nou despre afecţiune şi ne povesteşte despre experimentul cu cobaii răniţi: unul a fost aşezat singur în cuşcă, celălalt împreună cu un „prieten” care l-a lins. Arătând, spre amuzamentul audienţei, cum cobaiul sănătos îl lingea pe cel bolnav, Dalai lama conchide că prietenia adevărată susţine omul, iar afecţiunea vindecă 😀 .

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s