Dacă este ceva la care indienii fac un fusion genial, acel ceva e combinaţia dintre viaţă, moarte, sex, bucurie şi dezolare. E clar că se pricep de minune. Iar locul unde poţi testa asta este Pashupatinath, un complex de temple aflat, la egalitate cu Varanasi, în topul preferinţelor pelerinului ce îl adoră pe Shiva. Suntem la câteva zile distanţă de Shivaratri, o sărbătoare care marchează trecerea între sezoane (în traducere, numele înseamnă Noaptea lui Shiva.)
Alegem ziua de astăzi, pentru că marea perindare se va petrece luni şi nu vrem să nimerim în fluxul maxim de călători. Deşi siturile hinduse îmi evocă adesea o sfinţenie maculată, nu pot nega că Pashupatinath este un loc de mare putere. Şi mare secătuire energetică, dacă e să ne gândim la rugurile care fumegă la doi paşi de noi, pe malurile râului Bagmati. Platformele funerare aşezate la capătul prelungilor trepte ce permit să cobori până la apa infestată cu cenuşă şi rămăşiţe umane sunt goale, cu excepţia uneia „în progres” şi a uneia care aşteaptă sfârşitul spălărilor şi ungerilor rituale.
Să ai parte de ultimele ritualuri aici, pe malul acestui râu sfânt, este un privilegiu, dar sunt câţiva care vin special aici, într-un fel de azil, ca să îşi aştepte ultima suflare într-un spaţiu care le va oferi karmă bună în viaţa următoare. Nu ştiu dacă acelaşi lucru se poate spune despre cei mai puţin favorizaţi de soartă, vegetând în tăcere la umbra turlelor albe ale incintei destinate săracilor. Ultima staţie înainte de moarte, văzută cu seninătate, între aşteptarea napolitanei de ora zece şi a prânzului. Cămăruţele din incinta pătrată sunt dezolante, deşi aşternuturile sunt vesel colorate şi frecvent spălate. Simţi inteligenţa umană degradându-se., condiţia umană deşirându-se în aşteptarea Marii Mântuitoare: Moartea.
De la stradă, de unde ne-au lăsat taxiurile, navigăm printre şiroaiele de comercianţi care vând materiale de ofrandă – şiraguri minunate de gălbenele, coşuri ţesute din frunză de banan, pline cu orez, şofran, o pudră roşie pe care o suspectez de conţinut de mercur, petale de albăstrele şi câte şi mai câte. Înaintăm încet, către pagoda ferecată în argint, care adăposteşte templul lui Shiva, frumos aşezat cu balconul spre râul fumegând. Chiar în poartă dai de bivolul cu cocoaşă, purtătorul lui Shiva. E uriaş, înalt cât cinci oameni la greabăn. Şirurile de bivoli care flanchează aleile presărate cu Shiva Lingam-uri, parţial distruse de invazia mongolă de secol doisprezece, îmi amintesc insistent de Karnak, doar că acolo erau berbecii lui Amon…
Pelerinii lasă pantofii într-un fel de cuşcuţe, special amenajate, înainte de a păşi, în picioarele goale şi cu farfuriile cu ofrande în mâini, dincolo de uşile marelui templu, unde noi nu avem acces, nefiind credincioşi hindu. Urcăm pe un fel de semibalcon de lângă templu, pentru a vedea marile uşi de argint şi a asista la ritualurile de ofrande, cu mandale şi farfurii cu fire de cânepă înmuiate în ulei şi aprinse. E deja aglomerat, în afara vacilor sfinte şi a miriadelor de porumbei s-au adunat pelerini îmbrăcaţi în roşu, saddhuşi autentici sau confecţionaţi. Bătrânul de 102 ani de data trecută, cu părul ca un fuior interminabil de cenuşă, a dispărut. S-a unit cu zeul pe care îl adora, aici, unde se spune că Shiva s-ar fi refugiatcu Parvati, transformaţi în căprioare şi domnind ca stăpâni ai animalelor.