Crăciunul ca metodă de marketing

Pentru a nu ştiu câta oară, invazia de sclipiciuri a năpădit magazinele de la final de octombrie.

Dacă la o naţie cum e cea americană (mă rog, complex de naţii, că la cazanul lor au intrat toate culorile şi rasele) pregătirile pentru sezonul Sărbătorilor încep imediat după Thanksgiving, la noi sezonul începe după Sfântul Andrei, adică de la 1 decembrie.

Nu ştiu care sunt vânzările de sclipici în luna lui noiembrie, dar mi se pare că suntem invadaţi cu stringenţă de presiunea „cumpăraţi, cumpăraţi, cumpăraţi” în loc să primim ceva din feelingul acela adevărat al Sărbătorilor. Lucru care pentru mine, consumator, se transformă într-o mizerie comercială, iar pentru mine, marketer, într-un abuz de ocazie. Dacă firmele încep să îşi programeze cadourile B2B în noiembrie, lucru uşor de înţeles din motive logistice (până vin, până se distribuie, până ajung la destinatar în prag de Crăciun), pentru consumatorul final această năuceală de sezon oglindeşte două lucruri:

– o ineptă lipsă de idei pentru promoţiile de noiembrie. Această grabă, care ar fi justificată la un producător de tehnologie când e vorba să ocupe o piaţă cu inovaţie – vezi Nokia sau Apple – nu are nicio legătură cu obiceiurile de consum FMCG, după părerea mea. Poate mă înşel foarte tare, dar nu am văzut cozi la statuete stupide cu steluţe şi nici la beculeţe de pom, şi nici la cozonacii ăia de îi ţii un an şi nu se strică, iar păsările refuză să îi guste când îi dai drept ofrandă cu destinaţie vrăbiuţe înfometate.

– şi niciun pic de intenţie de a cerceta ce vrea, de fapt, românul în noiembrie. E o lună rece. Se pregăteşte de iarnă.  Pe 30 pune grâul la încolţit în ghivece. Îşi trage cizmele şi mănuşile. Îşi dezgheaţă parbrizul şi găteşte chestii calde. Voi vă cumpăraţi cadourile în noiembrie? Nu. Până în 1989, bradul se punea în casă pe 24 decembrie. Nu în noiembrie. Moş Nicolae vine fără globuri şi beteală, şi aduce dulciuri şi beţe pe 5 decembrie. WTF?!

Am pierdut momentul anul ăsta, aşa înfundată prin cursuri şi proiecte, dar aş propune ca la anul, noi, românii, ăia care nu punem dovleci şi vrăjitoare la uşă, să lansăm un concurs de idei  pentru promoţiile de luna noiembrie.  Poate stăvilim invazia de Crăciun neautorizat în luni interzise.

 

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s