micromanual de logica mesajelor

Din toate industriile pentru care am lucrat sau am făcut proiecte, cel mai dificil, care cere efort intensiv, e retailul.

Zice o vorbă înţeleaptă „retail is detail” şi aşa şi e. marketerul trebuie să aibă grijă de o seamă de mici mărunţişuri, unele destul de enervante, pentru că sunt mici, dar pot produce efecte mari.

Prima regulă pe care trebuie să ne-o amintim e că, dacă noi suntem căzuţi în cap după marele clip publicitar pe care l-am plătit cu sânge din bugetele şi aşa şchioape, asta nu garantează că acel consumator pe care îl alergăm ca să îl prindem are cunoştinţă de marea operă. E obligatoriu să îţi faci sesiunea foto odată cu filmările la clip, ca să îţi poţi alege acel element fundamental care să devină poster. Fluturaş. Direct mail. Şi tot aşa, nu mai înşir toate canalele de comunicare.

Şi aşa ajung la punctul doi. Clienţilor mei şi firmelor pentru care am lucrat le-am făcut câte un mare poster cu toate canalele prin care comunică, începând cu reclama şi terminând cu PR-ul şi scriptul din gura angajatului care vinde produsul, pentru că de fiecare trebuie să te gândeşti ce spui prin fiecare dintre aceste canale.  De ce tot balamucul ăsta? Elementar, dragă Watson. Doi clienţi diferiţi vor avea două obiceiuri de comunicare diferite. Trebuie să fii sigur că nimereşti măcar cu o alică pe fiecare dintre aceste animale exotice pe care cu toţii le vânăm.

Apoi, e ca un fir roşu. Mesajul se repetă, cu variaţii specifice mediului de comunicare, pe toate canalele şi cănălaşele. Şi dacă reuşeşti să mai ai şi coerenţă de la o campanie la alta, ai dat peste căldarea cu galbeni. Aia de au îngropat-o spiriduşii irlandezi la celălalt capăt al curcubeului. La urma urmei, nu nevoie decât de un cap limpede şi un pic de disciplină. Sigur că e simplu dacă vinzi un model nou de BMW sau Audi: în reclamă spui cât e de minunat. Fiind maşini scumpe, nu prea vorbeşti de preţ- sau îl pui, mititel, sub marele discount pe care îl comunici pe outdoor. Apoi ceva mai multe cuvinte în anunţul de presă. Şi ceva şi mai multe în materialele pe care le pregăteşti pentru punctele de vânzare ale dealerilor. Şi apoi pui mâna şi faci database marketing, dar nu ca la proşti, ci pe profiluri de clienţi… Că de mailuri din alea pentru tot poporu’ ne-am cam săturat. Şi pe blog, şi în evenimente, şi, şi.

Unul dintre cele mai bune exemple e (iar) manualul ambulant de marketing numit Starbucks. Dacă doriţi mai multă analiză, vă rugăm să serviţi la  http://mashable.com/2010/09/14/social-media-campaigns/

Sigur că e mult de muncă. Şi, decât să faci treabă de mântuială pe o matrice măreaţă de canale, mai bine alegi câteva, relevante pentru clientul tău, şi faci treaba amănunţit şi atent pe acele canale.

Ah. Şi nu uita. Testează pe clienţii tăi dacă mesajul e relevant sau iar spui prostii care ţi se par inteligente doar ţie şi colegilor tăi.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s